29 Nisan 2019

Hata Raporlama Sanatı

Test mühendisleri aslında hikaye yazarları gibidir. Her hikaye; Konuya başlanan bir giriş bölümü, Tüm ilginç şeylerin olduğu bir gelişme bölümü, Hikayenin toparlandığı ve sonuca bağlandığı bir sonuç bölümünden oluşur.

Test mühendisleri aslında hikaye yazarları gibidir.

Her hikaye;

  1. Konuya başlanan bir giriş bölümü,
  2. Tüm ilginç şeylerin olduğu bir gelişme bölümü,
  3. Hikayenin toparlandığı ve sonuca bağlandığı bir sonuç bölümünden oluşur.

Hikaye anlatımı boyunca belli detaylara dikkat çekmek için ince ayrıntılar verilir. Diğer şeyler ise hikayeye biraz renk katmak için kullanılır.

Benzer şekilde hata raporu yazarken, tüm senaryoyu anlatabilmek için konu ile ilgili detayları yakalamak çok önemlidir. Nasıl hikaye yazmanın anahtar noktaları var ise hata raporlarının da anahtar elemanları vardır.

 Aşağıda bu anahtar elemanlar kabaca nelerdir açıklamaları ile birlikte verilmiştir;

  • Başlık: Başlık kısa, öz ve açıklayıcı olmalı. (örn. X özelliği çalışmıyor, X butonuna tıklandığında sistem hatası alındı.)
  • Ortam: Hatanın oluştuğu ortamın durumunu betimleyin. Test sırasında hangi uygulamayı/versiyonu/ işletim sistemini kullandınız? Ortamı resmetmek için diğer kayda değer detaylar nelerdir? 
  • Detaylı Açıklama: Senaryoyu yalın bir biçimde, önemli detayları atlamadan resmedin. Okuyucunun dikkatini dağıtacak, yanlış yönlendirebilecek gereksiz detaylardan kaçının.
  • Beklenene Karşı Gerçek Değer: Okuyucu senaryoyu okurken derinleşmeye başlayıp konu hakkında daha fazla bilgi edindikten sonra artık beklenen ile gerçekte ne olması gerektiği ile ilgili fikir yürütmeye başlayacaktır.
  • Dil: Bir senaryo anlatırken kullanılan dil, kelimeler ve terminolojideki uyumluluk çok önemlidir. Hata raporu yazarken seçtiğiniz kelimelere dikkat edin;
    • Ürün Terminolojisi:  Buton/Düğme? Aradaki farklı bilip, birini seçin ve raporda sürekli bunu kullanın. Tasarımdan ipucu edinmeye çalışın.
    • Ton:  Okuyucu kitlenizin kim olduğunu unutmayın.  Hata raporu yazmanın amacının ne olduğunu ve ne olmadığını aklınızdan çıkarmayın. Hata raporu, çalışmayan bir ürün yada özellik hakkında sinirinizi ya da bıkkınlığınızı dile getirdiğiniz bir alan değildir.
  • Destekleyici Multimedialar: Her iyi hikaye ilginç, anlamlı ve işe yarar biçimde kullanılmış ilginç şeyler içerir. Örneğin, bir hata raporuna şunlar eklenirse daha iyi olacaktır;
    • Ekran Görüntüsü: Bir resim bin sözcüğe bedeldir.
    • Ekran Kaydı: Bir video birkaç bin sözcüğe bedeldir.
    • Hata logları: Javascript konsolunda yazan ya da uygulamanın log atma özellliği varsa onlar.
    • Referans Noktaları: Okuyucuyu çözüme götürebilecek, daha önce karşılaşılmış problemlerle ilgili bilgiler

Yine aşağıda hata raporlama ile ilgili öneriler örnekleri ile birlikte verilmiştir.

#1. Yazdığınız hata raporunu okuyun ve anlaşılır olup olmadığını kontrol edin.

Hata Kaydı

Olması gereken

Başlık:  Uygulama çok yavaş

Başlık: Belli sayfalarda uygulama performası düşük.

Hatayı Üretme Yolu (Repro Steps):  Kullanıcı birşeyler satın almaya çalıştığında sistem çok yavaş cevap veriyor. Bazen hiçbir işlem yapmıyor.

Hatayı Üretme Yolu: Bazı sayfaların, örneğin Arabalar, Yeni Gelenler ve Aksesuarlar yüklenmesi 15 saniyeden daha fazla sürüyor.

#2.  Zamandan ve iş yükünden kazanmak adına hatayı oluşturma yolunu verin.

Hata Kaydı

Olması gereken

Başlık: Uygulama ödeme sayfasında sistem hatası veriyor.

Başlık: Uygulama, ödeme sayfasında , belli bir seçenek seçildiğinde sistem hatası veriyor.

Hatayı Üretme Yolu : Kullanıcı ödeme seçeneğini seçtiğinde sistem hatası alınıyor.

Hatayı Üretme Yolu: Kullanıcı ödeme seçeneği olarak ABC bankası kredi kartını seçtiğinde sistem hatası alınıyor.

#3. Hatanın proje ilgili olduğunu kişisel olmadığını bilin.

Hata Kaydı

Olması gereken

Başlık: Uygulama düzgün çalışmıyor.

Başlık: Uygulama sepete eklemek için ... ürünü seçildiğinde çalışmıyor.

Hatayı Üretme Yolu: Daha önce de söylediğim gibi program birçok sayfada çalışmıyor ve hata veriyor. En kısa zamanda çözün bu sorunları.

Hatayı Üretme Yolu: Kullanıcı ... parçalarını sepete eklemek için seçtiğinde program yanıt vermiyor. Bu hata test akışımı engelliyor. Lütfen bu maddeyi öncelikli olarak değerlendiriniz.

#4. Her hata için ayrı bir hata kaydı açın. Hata raporunuzda birden fazla hata yazmanız takibini zorlaştıracaktır.

Hata Kaydı

Olması gereken

Başlık:  Sayfada bazı kategoriler seçilemiyor ve görüntülenen kategorilerin bazıları açılmıyor.

Başlık 1:  Araç Aksesuarları sayfasında bazı kategoriler seçilemiyor.

 

Hatayı Üretme Yolu 1: Araç Aksesuarları sayfasında aşağıdaki kategoriler seçilemiyor:

Telefon Tutacağı

Koltuk Kılıfları

Araç Parfümleri

Hatayı Üretme Yolu: Araç Aksesuarları sayfasında bazı kategoriler seçilemiyor. Ayrıca, kullanıcı gri veya siyah koltuk kılıflarını seçtiğinde sistem hatası alınıyor.

Başlık 2: Araç Aksesuarları sayfasında bazı kılıf tipleri seçildiğinde sistem hatası alınıyor.

 

Hatayı Üretme Yolu 2: Araç Aksesuarları sayfasında, kullanıcı gri veya siyah koltuk kılıflarını seçtiğinde sistem hatası alınıyor.

#5. Hatanın nedeni ile ilgili bir bilginiz varsa bunu paylaşın.

Hata Kaydı

Olması gereken

Başlık: Sepetten bir ürün çıkarılıp tekrar eklendiğinde fiyatı iki katına çıkıyor.

Başlık: Sepetten herhangi bir aksesuar ürünü çıkarılıp tekrar eklendiğinde fiyatı orjinal fiyatın iki tanına çıkıyor.

Hatayı Üretme Yolu: Aksesuarlar sayfasında bir ürün seçip sepete eklenir. Eklenen ürün silinip tekrar seçilir ve tekrar sepete eklenir.

Hatayı Üretme Yolu: Aksesuarlar sayfasında bir ürün seçip sepete eklenir. Eklenen ürün silinip tekrar seçilir ve tekrar sepete eklenir.

Not: Sepete eklenip çıkarılan ürün veritabanından silinmiyor. Dolayısıyla ikinci kez eklendiğinde fiyat iki katına çıkıyor. Sorunun sebebi bu olabilir.

 

Proven Test Hizmetleri ekipleri , Entegre Test Yönetimi Yaklaşımı, Bağımsız Test ve Dışkaynak Hizmetleri ile müşterilerinin yazılım ve bilişim alanındaki ürün ve hizmetlerinin kalitesini arttırmak için alternatif çözümler sağlamaktadır. Konuyla ilgili daha detaylı bilgiye www.proven.com.tr üzerinden veya bkucuk@proven.com.tr adresine e-posta atarak ulaşabilirsiniz.

Barış KÜÇÜK

 

Kaynaklar

  1. H. (n.d.). The Art Of The Bug Report. Nisan 10, 2019,https://www.ministryoftesting.com/dojo/lessons/the-art-of-the-bug-report
  2. H. Why Bug Reporting is an Art That Should Be Learned by Every Tester? Nisan 10, 2019,https://www.softwaretestinghelp.com/why-bug-reporting-is-an-art-that-should-be-learned-by-every-tester/