13 Kasım 2018

CMMI V2.0 Kategoriler ve Yetenek Alanları

Son yazımızda CMMI v2.0’da yer alan yeni değerlendirme yöntemi ile ilgili yapılan değişikliklere yer vermiştik. Bu yazımız ile süreç kategorizasyonu ve ilişkili yetkinlik alanlarına ait yeni yapı hakkında bilgi veriyor olacağız.

Son yazımızda CMMI v2.0’da yer alan yeni değerlendirme yöntemi ile ilgili yapılan değişikliklere yer vermiştik. Bu yazımız ile süreç kategorizasyonu ve ilişkili yetkinlik alanlarına ait yeni yapı hakkında bilgi veriyor olacağız.

Yeni terminoloji ile birlikte CMMI Institute, süreç gereksinimlerini “kategori alanları”, “yetenek alanları” ve “pratik alanları” olarak yeniden tanımladı. CMMI v1.3’de yer alan Süreç Yönetimi, Proje Yönetimi, Mühendislik ve Destek süreç kategorileri uygulamadan kaldırıldı ve yerine 4 yeni kategori alanı tanımlandı. Bu kategori alanları;

  • Yap (Doing): Bu kategori, organizasyonların ürün/hizmet kalitesini geliştirmek, satın almak ve sunmak için gereken yetenek alanlarını içermektedir.
  • Yönet (Managing): Ürün/hizmet geliştirme ve sunma süreçleri boyunca ihtiyaç duyulan faaliyetleri ve iş gücünü planlamak ve yönetmek için gereken yetenek alanlarını içermektedir.
  • Uygula (Enabling): Nedenleri analiz etmek, karar vermek, iş ürünlerinin bütünlüğünü korumak ve paydaşlar arasındaki iletişimi kurmak ve sürekliliğini sağlamak üzerine odaklanmaktadır.
  • İyileştir (Improving): Organizasyon performansını artırmak için süreçleri ve ilgili süreç varlıklarını geliştirmeye, yönetmeye ve iyileştirmeye odaklanmaktadır.

Her bir kategori alanı için organizasyonların kendilerine özgü ürün/hizmet geliştirme ve sunma süreçlerine ilişkin ortak uygulamalar göz önüne alınarak şekildeki gibi 12 ayrı yetenek alanı tanımlanmıştır.

Şekil - 1: Pratik Kategorileri&Yetenek Alanları

Bu yetenek alanlarının altında yer alan ilişkili pratik alanları ise şu şekilde sınıflandırılmıştır;

Kategori

Yetenek Alanı

Pratik Alanı

Yap (Doing)

Kalitenin Sağlanması (Ensuring Quality)

Gereksinim Geliştirme ve Yönetimi (Requirements Development and Management)

Süreç Kalite Güvence (Process Quality Assurance)

Doğrulama ve Geçerleme (Verification and Validation)

Eşdeğer Gözden Geçirme (Peer Review)

Mühendislik ve Ürün Geliştirme

(Engineering and Developing Products)

Teknik Çözüm (Technical Solution)

Ürün Entegrasyonu (Product Integration)

Tedarikçilerin Seçimi ve Yönetimi (Selecting and Managing Suppliers)

Tedarikçi Sözleşme Yönetimi (Supplier Agreement Management)

Yönet (Managing)

İş Planlama ve Yönetimi (Planning and Managing Work)

Tahminleme (Estimating)

Planlama (Planning)

İzleme ve Kontrol (Monitoring and Control)

İş Esnekliğini Yönetme (Managing Business Resilience)

Risk ve Fırsat Yönetimi (Risk and Opportunity Management)

İş Gücü Yönetimi (Managing the Workforce)

Kurumsal Eğitim (Organizational Tranining)

(Enabling)

Uygulamayı Destekleme (Supporting Implementation)

Karar Analizi ve Çözümleme (Decision Analysis and Resolution)

Konfigürasyon Yönetimi (Configuration Management)

Neden Analizi ve Çözümleme (Causal Analysis and Resolution)

İyileştir (Improving)

Performansı İyileştirme (Improving Performance)

Süreç Yönetimi (Process Management)

Süreç Varlığı Geliştirme (Process Asset Development)

Yeteneği Oluşturma ve Sürdürme (Building and Sustaining Capability)

Yönetim (Governance)

Uygulama Altyapısı (Implementation Infrastructure)

Eski modelde seviye 3’de 18 süreç alanı varken, yeni model kapsamında organizasyonların seviye 3’e ulaşabilmesi için 20 pratik alanına ait gereksinimleri sağlaması gerekiyor. Karşılanması beklenen süreç alanı sayısı CMMI v1.3 seviye 5 için 22 süreç alanı iken, yeni versiyonda pratik alanı sayısı değişmemekle birlikte (20 pratik alanı), karşılanması beklenen gereksinim sayısı artıyor. Eski versiyonda yer alan genel pratikler (general practices), yerini iki yeni pratik alanına bırakıyor (Governance - Yönetim, Implementation and Infrastructure - Uygulama ve Altyapı pratik alanları) ve bu yeni pratik alanlarının hedeflenen seviye için mutlaka kapsanması bekleniyor.

Proven Süreç İyileştirme Ekibi olarak, yeni versiyona geçiş sürecinde ihtiyaç duyacağınız süreç analizi, modelleme ve iyileştirme alanlarında sunduğumuz danışmanlık ve eğitim hizmetlerimiz ile sizlere rehberlik sağlayabiliriz.

Konuyla ilgili daha detaylı bilgiye http://www.proven.com.tr üzerinden veya btasdemir@proven.com.tr adresine e-posta atarak ulaşabilirsiniz. Bir sonraki yazımızda yeni versiyonda yer alan pratik alanlarına ilişkin detaylı bir incelemeyi Proven Blog sayfalarında yayınlıyor olacağız.

Referanslar:

CMMI Development V2.0 - https://cmmiinstitute.com/cmmi/dev